"It Takes Two to Talk" hiliskõnelejate vanemlusprogrammi koolituskava tutvustus.
Koolitus on mõeldud peredele, kus kasvab 2-5-aastane hiliskõneleja. Laps võib olla veel ebateadlik suhtleja, kes reageerib keskkonnale. Võib olla lalina ja häälitsuste kaudu suhtlev laps. Samuti on koolitus mõeldud üksksõnade kasutajatele, kes suhtlevad ühe sõna kaupa (nt mämm-mämm, aua, emme). Lisaks on koolitus suunatud ka sõnade kombineerijatele, kes panevad suhtlemisel juba mitut sõna kokku (nt auto sõida, nuku taha süüa). Kuna iga rühmakohtumise lõpus valmib igale vanemale konkreetne kava, kuidas ta järgmisel nädalal oma lapsega suhtlust igapäevastes tegevustes harjutab, siis saavad koolitusel osaleda erinevatel kõne arengu tasemetel olevad hiliskõnelejad.
Koolitus koosneb 12 kohtumisest, esimene on koolituseelne kohtumine, kus toimub tutvumine perega ja lapse kõne arengutaseme hindamine. Seejärel toimuvad vahelduvalt 8 rühmakohtumist, kus osaleb kuni 9 perekonda ning 3 individuaalselt perekohtumist. Seal saab iga pere videotreeningus logopeedi juhendamisel lihvida koolitusel õpitavaid oskusi oma lapsega suheldes (mängides, lapsele süüa andes, koos raamatut vaadates jne).
Koolituse rühmakohtumised kestavad 3 tundi, individuaalsed perekohtumised umbes 30-60 minutit (sõltuvalt sellest, kas perest osaleb koolitusel üks või kaks vanemat/ lapsega seotud täiskasvanut). Rühmakohtumisteks ajaks on plaanis laupäeviti kl 10.00-13.00. Perekohtumiste osas saame olla veidi paindlikumad ja pakkuda ka nädala sees nii hommikusi, päevaseid kui ka üksikuid õhtuseid aegu. Siiski palume ka koolitusel osalejatelt paindlikkust ja vastutulelikkust kõigile sobivate aegade leidmisel.
1. Koolituseelne individuaalne konsultatsioon - hindamine - 1 tund
Tuttavaks saamine. Lapse suhtlemiseoskuse taseme hindamine. Videosalvestuse loomine vanema ja lapse omavahelisest suhtluskoostööst.
2. I rühmakohtumine - Lasen oma lapsel juhtida: kuidas ja miks Su laps suhtleb. Strateegiad: silmast silma, Vaata-Oota-Kuula. - 3 tundi
3. II rühmakohtumine - Järgin oma lapse algatust: kuidas reageerida lapse algatustele.
Strateegiad: ühinen ja mängin; jäljendan, tõlgendan, kommenteerin. - 3 tundi
4. I perekohtumine - videotagasiside meetodil ühiselt õpitud strateegiate kasutamise harjutamine suhtlemisel oma lapsega, eesmärkide täpsustamine. - 1 tund
5. III rühmakohtumine - Võta vooru, et suhtlust ülal hoida.
Strateegiad: võta lapsega sarnaselt vooru; küsi küsimusi, et vestlust ülal hoida; kasuta rutiinis 5K mudelit suhtluskoostöö säilitamiseks. - 3 tundi
6. IV rühmakohtumine - Lisan suhtlusele keelelisi vahendeid, et aidata lapsel mõista uusi sõnu ning ennast uutel viisidel väljendada.
Strateegiad: kasuta VARNa (räägi Vähem, Aeglasemalt, Rõhuta olulist ja Näita seda, millest räägid), et rõhutada oma kõnes olulist. - 3 tundi
7. II perekohtumine - videotagasiside meetodil ühiselt õpitud strateegiate kasutamise harjutamine suhtlemisel oma lapsega, eesmärkide täpsustamine. - 1 tund
8. V rühmakohtumine - Suhtluseesmärkide seadmine ja keeleliste vahendite lisamine, et toetada lapse kõne mõistmist.
Strateegiad: keeleliste vahendite lisamine Sinu lapse suhtluseesmärkide saavutamist.
- 3 tundi
9. VI rühmakohtumine - Mängime koos!
Õpitud suhtlusstrateegiate rakendamine lapsega koos mängides, et toetada tema suhtluseesmärkide saavutamist. - 3 tundi
10. VII rühmakohtumine - Vaatame koos raamatuid!
Muuda raamatute vaatamine vestluseks. - 3 tundi
11. III perekohtumine - videotagasiside meetodil ühiselt õpitud strateegiate kasutamise harjutamine suhtlemisel oma lapsega, eesmärkide täpsustamine. - 1 tund
12. VIII rühmakohtumine - Liigun muusikaga koos edasi!
Suhtluse toetamine muusikaliste rutiinidega, kasutades 5K mudelit oma erilise laulu loomiseks. - 3 tundi
Koolitus on mõeldud peredele, kus kasvab 2-5-aastane hiliskõneleja. Laps võib olla veel ebateadlik suhtleja, kes reageerib keskkonnale. Võib olla lalina ja häälitsuste kaudu suhtlev laps. Samuti on koolitus mõeldud üksksõnade kasutajatele, kes suhtlevad ühe sõna kaupa (nt mämm-mämm, aua, emme). Lisaks on koolitus suunatud ka sõnade kombineerijatele, kes panevad suhtlemisel juba mitut sõna kokku (nt auto sõida, nuku taha süüa). Kuna iga rühmakohtumise lõpus valmib igale vanemale konkreetne kava, kuidas ta järgmisel nädalal oma lapsega suhtlust igapäevastes tegevustes harjutab, siis saavad koolitusel osaleda erinevatel kõne arengu tasemetel olevad hiliskõnelejad.
Koolitus koosneb 12 kohtumisest, esimene on koolituseelne kohtumine, kus toimub tutvumine perega ja lapse kõne arengutaseme hindamine. Seejärel toimuvad vahelduvalt 8 rühmakohtumist, kus osaleb kuni 9 perekonda ning 3 individuaalselt perekohtumist. Seal saab iga pere videotreeningus logopeedi juhendamisel lihvida koolitusel õpitavaid oskusi oma lapsega suheldes (mängides, lapsele süüa andes, koos raamatut vaadates jne).
Koolituse rühmakohtumised kestavad 3 tundi, individuaalsed perekohtumised umbes 30-60 minutit (sõltuvalt sellest, kas perest osaleb koolitusel üks või kaks vanemat/ lapsega seotud täiskasvanut). Rühmakohtumisteks ajaks on plaanis laupäeviti kl 10.00-13.00. Perekohtumiste osas saame olla veidi paindlikumad ja pakkuda ka nädala sees nii hommikusi, päevaseid kui ka üksikuid õhtuseid aegu. Siiski palume ka koolitusel osalejatelt paindlikkust ja vastutulelikkust kõigile sobivate aegade leidmisel.
1. Koolituseelne individuaalne konsultatsioon - hindamine - 1 tund
Tuttavaks saamine. Lapse suhtlemiseoskuse taseme hindamine. Videosalvestuse loomine vanema ja lapse omavahelisest suhtluskoostööst.
2. I rühmakohtumine - Lasen oma lapsel juhtida: kuidas ja miks Su laps suhtleb. Strateegiad: silmast silma, Vaata-Oota-Kuula. - 3 tundi
3. II rühmakohtumine - Järgin oma lapse algatust: kuidas reageerida lapse algatustele.
Strateegiad: ühinen ja mängin; jäljendan, tõlgendan, kommenteerin. - 3 tundi
4. I perekohtumine - videotagasiside meetodil ühiselt õpitud strateegiate kasutamise harjutamine suhtlemisel oma lapsega, eesmärkide täpsustamine. - 1 tund
5. III rühmakohtumine - Võta vooru, et suhtlust ülal hoida.
Strateegiad: võta lapsega sarnaselt vooru; küsi küsimusi, et vestlust ülal hoida; kasuta rutiinis 5K mudelit suhtluskoostöö säilitamiseks. - 3 tundi
6. IV rühmakohtumine - Lisan suhtlusele keelelisi vahendeid, et aidata lapsel mõista uusi sõnu ning ennast uutel viisidel väljendada.
Strateegiad: kasuta VARNa (räägi Vähem, Aeglasemalt, Rõhuta olulist ja Näita seda, millest räägid), et rõhutada oma kõnes olulist. - 3 tundi
7. II perekohtumine - videotagasiside meetodil ühiselt õpitud strateegiate kasutamise harjutamine suhtlemisel oma lapsega, eesmärkide täpsustamine. - 1 tund
8. V rühmakohtumine - Suhtluseesmärkide seadmine ja keeleliste vahendite lisamine, et toetada lapse kõne mõistmist.
Strateegiad: keeleliste vahendite lisamine Sinu lapse suhtluseesmärkide saavutamist.
- 3 tundi
9. VI rühmakohtumine - Mängime koos!
Õpitud suhtlusstrateegiate rakendamine lapsega koos mängides, et toetada tema suhtluseesmärkide saavutamist. - 3 tundi
10. VII rühmakohtumine - Vaatame koos raamatuid!
Muuda raamatute vaatamine vestluseks. - 3 tundi
11. III perekohtumine - videotagasiside meetodil ühiselt õpitud strateegiate kasutamise harjutamine suhtlemisel oma lapsega, eesmärkide täpsustamine. - 1 tund
12. VIII rühmakohtumine - Liigun muusikaga koos edasi!
Suhtluse toetamine muusikaliste rutiinidega, kasutades 5K mudelit oma erilise laulu loomiseks. - 3 tundi
Olulisimad koolitusel õpitavad
oskused:
Lasen oma lapsel juhtida
Õpid täpsemalt, kuidas Su laps väljendab oma tundeid, vajadusi ja huvisid. Õpid
Õpid koheselt reageerima sellele, mida Su laps sulle ütleb viisil, mis aitab tal kõnet omandada. Oma lapse algatust järgides suurendad tema enesekindlust ja julgustad last enam suhtlema. Ise
suheldes omandab ta kõnet kõige paremini.
Võtan vooru, et suhtlust ülal hoida
Õpid lapsega kordamööda vooru võtma ja lihtsaid vestlusi pidama. Lisaks õpid seda, kuidas kohandada igapäevaseid rutiine (nt vanniskäik, laulmine, kiikumine, söömine jne), et luua lapsele rohkem võimalusi suhtluskoostööks ja suhtlemiseks.
Lisan suhtlusele keelelisi vahendeid
Õpid oma keelekasutust muutma sobivaks oma lapse kõnearengu tasemele. Nii aitab lapsel ennast väljendada ja avastada maailma. Lisaks õpid sõnu rõhutama, et Su lapsel oleks neid lihtsam neid õppida ja meeles pidada.
oskused:
Lasen oma lapsel juhtida
Õpid täpsemalt, kuidas Su laps väljendab oma tundeid, vajadusi ja huvisid. Õpid
- kuidas olla lapsega silmast silma;
- et saaksid VAADATA, mida laps teeb;
- OODATA, et laps Sinuga suhtleks (kas sõnaliselt või mittesõnaliselt);
- KUULATA seda, mida ta püüab sulle öelda.
Õpid koheselt reageerima sellele, mida Su laps sulle ütleb viisil, mis aitab tal kõnet omandada. Oma lapse algatust järgides suurendad tema enesekindlust ja julgustad last enam suhtlema. Ise
suheldes omandab ta kõnet kõige paremini.
Võtan vooru, et suhtlust ülal hoida
Õpid lapsega kordamööda vooru võtma ja lihtsaid vestlusi pidama. Lisaks õpid seda, kuidas kohandada igapäevaseid rutiine (nt vanniskäik, laulmine, kiikumine, söömine jne), et luua lapsele rohkem võimalusi suhtluskoostööks ja suhtlemiseks.
Lisan suhtlusele keelelisi vahendeid
Õpid oma keelekasutust muutma sobivaks oma lapse kõnearengu tasemele. Nii aitab lapsel ennast väljendada ja avastada maailma. Lisaks õpid sõnu rõhutama, et Su lapsel oleks neid lihtsam neid õppida ja meeles pidada.
Tagasiside koolitusele:
“Ma olen just läbinud It Takes Two to Talk koolituse. Ja raske on panna sõnadesse, kui palju see on muutnud mu tütre elukvaliteeti. Ta on enesekindlam, algatab ise vestlust ja ühineb tegevustega. Mitme kuu eest ei oleks ta seda teinud.”
- Patricia, 4-aastase Kelly ema
“Koolitus võtab palju aega ja nõuab suur pingutust, kuid muutub varsti osaks Su elust. Sa ei istu maha, et "teha ITTT harjutusi", vaid see lõimub Su igapäevastesse tegevustesse.
Ja muudab kõike.”
-Lisa, 2-aastase George`i ema
“It Takes Two to Talk vanemlusprogramm on andnud elule uue tähenduse - kõik on kirkam, rõõmsam, vähem segadusse ajav/ ärritav. Õppisime uusi ja imelisi viise oma tütrega suhtlemiseks ja tema õppis meiega uuel viisil suhtlema.”
-lapsevanem Iirimaalt Westmeath`i maakonnast.
“The [It Takes Two to Talk] Program works because it takes advantage of the way that children naturally learn to communicate — that is, through interaction with the parents. It’s easy to understand, accept and learn too.”
-Louis Rossetti, PhD logopeed, "Communication Intervention: Birth to Three" raamatu autor.
“Ma olen just läbinud It Takes Two to Talk koolituse. Ja raske on panna sõnadesse, kui palju see on muutnud mu tütre elukvaliteeti. Ta on enesekindlam, algatab ise vestlust ja ühineb tegevustega. Mitme kuu eest ei oleks ta seda teinud.”
- Patricia, 4-aastase Kelly ema
“Koolitus võtab palju aega ja nõuab suur pingutust, kuid muutub varsti osaks Su elust. Sa ei istu maha, et "teha ITTT harjutusi", vaid see lõimub Su igapäevastesse tegevustesse.
Ja muudab kõike.”
-Lisa, 2-aastase George`i ema
“It Takes Two to Talk vanemlusprogramm on andnud elule uue tähenduse - kõik on kirkam, rõõmsam, vähem segadusse ajav/ ärritav. Õppisime uusi ja imelisi viise oma tütrega suhtlemiseks ja tema õppis meiega uuel viisil suhtlema.”
-lapsevanem Iirimaalt Westmeath`i maakonnast.
“The [It Takes Two to Talk] Program works because it takes advantage of the way that children naturally learn to communicate — that is, through interaction with the parents. It’s easy to understand, accept and learn too.”
-Louis Rossetti, PhD logopeed, "Communication Intervention: Birth to Three" raamatu autor.